Problemen opsporen belangrijker dan oplossen

Problemen opsporen belangrijker dan oplossen10 november 2016

Problemen opsporen

Als je organisatie toe is aan verbetering of verandering, kun je beter een proces starten om problemen op te sporen dan om problemen op te lossen. Het risico is namelijk dat je anders veel energie stopt in oppervlakkige problemen, zonder oog voor de drijvende krachten erachter. Terwijl je organisatie daarmee uiteindelijk het meest gediend is.

Dit is pakkend verwoord door de Amerikaanse creativiteitsonderzoeker Jacob Getzels (1912-2001). Hij trok uit zijn studies de volgende conclusie:

De kwaliteit van het gevonden probleem, is een voorbode van de kwaliteit van de oplossing.

Een zoekend traject

Besef dat dit moed en geduld vergt. Want in plaats van jezelf en je baas binnen enkele weken tevreden stellen met een doortastend rapport, stel je jezelf kwetsbaar op. Met een zoekend traject waarin plaats is voor:

  • veel(!) vragen
  • het maken van en brainstormen over hypotheses
  • experimenten met nieuwe mogelijkheden
  • het veranderen van koers als dat nodig is

Zo’n traject zal bovendien – als het goed is – leiden tot nieuwe en onthullende beelden van je organisatie en daar zit niet iedereen op te wachten. Maar besef dat je alleen zo werkelijke problemen en kansen ontdekt en – door die aan te pakken – komt tot doorbraken en daadwerkelijke verbetering, verandering of innovatie.

Meerwaarde adviseur

Adviseurs van buiten kunnen helpen bij het ontdekken van werkelijke problemen en kansen en het blootleggen van blinde vlekken, maar alleen als zij juist worden benut. Organisaties doen er in veel gevallen goed aan niet te zoeken naar een ingehuurde hulp die managementtaken overneemt of zorgt voor het rap uitwerken van reeds gekozen oplossingen voor reeds gedefinieerde problemen. Wat ze nodig hebben is een onbevooroordeelde partner, iemand die ze helpt om problemen opnieuw te doordenken en de werkelijkheid in een ander licht te bezien. “Dat vereist van beide partijen werk, maar als het lukt, kan de wereld veranderen”, aldus Peter Block, internationaal topconsultant, schrijver en spreker.

Vergeet de medewerkers niet

Dit geldt ook voor medewerkers. Zij worden vaak vergeten als het gaat om vernieuwing, maar uit onderzoek blijkt dat de meeste ideeën bij innovatieve organisaties niet van R&D, marketing of management komen, maar van medewerkers. Gericht ideeënmanagement en het aanstellen van een ‘Chief Ideas Officer’ kunnen daarom lonen.

Informatieanalyse

Tot slot: vroeger was toegang tot informatie een beperkende factor bij het opsporen van problemen en kansen. In het huidige digitale tijdperk is dat eerder een teveel aan informatie. Noodzakelijke vaardigheden binnen organisaties en projectteams zijn dan ook:

  • het doorzoeken, begrijpen en betekenis geven van grote hoeveelheden informatie van verschillende disciplines
  • het aantrekkelijk presenteren van de meest relevante en verhelderende brokken.

Klanten vinden MMG Advies daar goed in.

Vraag daarom een gratis intakegesprek. Dat helpt uw gedachtevorming en het verplicht u tot niets.

Vriendelijke groet, Jean-Paul de Poorter

neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.